fredag 10 februari 2012

Steg för steg demontering och Montering av Villiers 197cc

Har ju dykt en hel del och alla fritidsintressen tar ju ut sin rätt. Mycket mer timmar på dygnet än alla andra har man ju inte. Rexen står och vilar, Jag går och suger på karamellen. Har börjat så smått med att få till alla bucklor på tanken. Eftersom jag har två hojar så tar jag reservdelstanken där ingen orginalfärg är kvar, och målar om den. Orginalet spar jag som mall för ommålningen och som en sorts referens.
Reservdelstanken börjar nu bli slät och fin och primad.

Medan jag satt och slösurfade en dag började jag söka lite mer på Rex Roadmaster för att få lite fina bilder och inspiration. Jag blev glad då jag såg fler bilder på veteran Rexar än vad jag hittade för några år sedan. Det finns många kvar verkar det som och det är ju kul!

Jag hittade dock en annan grej som jag blev väldigt väldigt glad över. Som jag ofta skrivit innan är jag en helt nybörjare på det här med motorer och grejor. Saker som att tillverka sina egna verktyg och annat som verkar vara självklarheter för vissa är totala nyheter för mig, och hur man går till väga är ett mysterium som heter duga, stadsbo som man är. Classic motor har en bok som heter stora tvåtaktsboken. Döm om min förvåning om inte villiers 197cc motor finns med, med kompletta demontering och monteringstips. Dessutom fanns det helt underbara kapitel i början som förklarar packboxar, glidlager, spännbrickor, låsnålar. hur man enkelt fixar avsågade skruvar eller bultar.

Jag sitter helt mesmeriserad över innehållet, och inser direkt att jag behöver både svarv, pelarborr, mig och mag svets om mitt liv skall kännas komplett och meningsfullt.

Det är nästan så jag vill att det skall vara massa avbrutna skruvar i mina motorer bara för att känna glädjen av att besegra elendet med svets och borr.
Så här ser omslaget ut. Ut och köp bara!!



Om det finns något jag önskar, så skulle det vara att han skriver "stora restaureringsboken" också, med allt från omlackering till .. tja allt helt enkelt.

Men något säger mig att den käre Jim Lundberg är en mer tuta och kör typ av person. Fast jag kan ha fel! Kapitlet om ordning och reda i boken lovar gott.

Tack Jim Lundberg för att du skrivit boken jag inte ens trodde fanns.

2 kommentarer:

  1. Hej Martin.
    Roligt att Stora Tvåtaktsboken kom till användning! Tanken är att den ska vara en rejäl hjälpreda i garaget.
    Mvh

    Jim Lundberg, Classic Motor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt bra hjälpreda!
      Tyvärr har jag inte mycket till garage. Lada, men väldigt få verktyg. Efter att ha läst din bok från pärm till pärm några gånger inser jag att jag behöver införskaffa en liten svets för att bygga alla små verktyg jag behöver. :-)

      Radera