onsdag 11 april 2012

Slip och början på lack. Tusen frågor


Eftersom jag har den stora turen att ha två hojar, tänkte jag att jag kunde ta tanken på den ena och slipa och lacka den. Då har jag "yta" att testa färger på för att se vad som kan tänkas matcha. Jag har skickat runt lite bilder, och fått lite förslag från olika billackerare på kulörer som dom kan ordna åt mig både till spruta och som sprayburk.

Om några veckor när det blir varmare ute tänkte jag köra första testet.
Just nu är det slipning och försök på att fixa småbulor och annat.

Detta är ju inte den "riktiga" tanken, utan reservtanken, så här har jag bara smetat på lite plasticpadding på bucklorna efter att ha slipat och repat plåten. Sen lite slip och primer på det för att se att allt är jämt och fint. Oftast är det inte det, så det blir mer slip, lite till spackel, lite till primer etc etc.
Ett ganska iterativt jobb som vi säger i datavärlden.

Meningen är sen att jag lackar tanken som den ska vara med det kulörer jag fått rekommenderade. Ser om det faller mig i smaken, annars beställa nya sprayburkar, och göra om. Fördelen är att jag kan kopiera "mönstret" på originaltanken, och sen när jag slipar av färgen på originaltanken så har jag ju kvar "mönstret" på reservtanken med färgproverna.
På så sätt riskerar jag inte att förstöra referensen jag har att utgå ifrån.

Problemen jag har är följande.

1. Hur attans vet jag att jag får till en kulör som är såsom Rexen var i orginal? Antar att jag aldrig kommer att veta.

2. Vad ska man använda för att reparera små bulor och annat på tanken (och på lyktan). Plasticpadding, kemiskmetall känns ju fel. Ska man "tenna" sådant här egentligen? hur gör man det på ett bra sätt? Ge gärna förslag på hur ni hade gjort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar