tisdag 23 juni 2009

Köpt en Hoj till

Så vart det klart! Idag har jag köpt min första Motorcykel, till skillnad från den som jag hittat i Ladan.

Hittade en likadan Hoj, fast inte i orginalfärger precis som var till salu. Köpte den och på Tisdag (30 juni 2009) kommer den! Den är också ett restaureringsobjekt, men den har några fina saker som min Ladanhoj saknar.

1. Den har kompletta papper! Det kommer alltså att gå att få den registrerad om det i värsta
fall inte går att hitta papprena till hojen från ladan.
2. Den har en SADEL som ser ok ut på bilderna. I alla fall mer OK än den jag har nu.
3. Den har en ljudämpare som är helt ny och kromad, samt ett nytt oanvänt kromat avgasrör!
4. Den har en Kick, och höger fotpinne.
5. Den har en komplett bakre stänkskärm med lampa. Lampan kanske inte var helt hel, men
bättre med en halvkomplett lampa än ingen alls!

Den saknar dock, precis som min, en framlampa

Jag kommer altså ha 2 motorer, och det kommer att hjälpa betydligt när jag restaurerar att kunna plocka reservdelar. Men också att se hur saker skall sitta om jag demonterar en mc men låter den andre vara monterad hjälper det till vid montering av alla detaljer också. Perfekt!

Det börjar blir roligare och roligare det här med att restaurera MC.

Jag fick beskrivet idag att det finns 3 skolor för det här med att restaurera.
Skola nummer ett är att restaurera föremålet så att det blir som nytt, men inte mer. Alltså om MCn var målad för hand med pensel från fabrik, så ska den målas om med pensel.

Den andra skolan är att överrestaurera så att säga.. hade den inte 30 lager lack, med slipning och polering från fabrik, så ska den ha det nu. Den blir ju så mycket finare!

Den tredje skolan är att se till att den mekansikt är duglig, men thats it. Allt annat är Patina!

Jag har ännu inte bestämt mig för ett eller två. Tre blir det inte.

Men jag vill använda så mycket som bara går som är orginal. Jag tänker spara alla skruvar och muttrar och återanvända dom så mycket det bara går, om jag så ska sitta och gnida dom för hand med autosol tills all rost är borta.
Har däremot en skruv rostiga gängor så kanske den får bytas ut, men annars så vill jag ha så mycket av orginalet som möjligt.
Elledningar och vajrar kommer då så klart bli helt nytt. Tanken är att man ska kunna köra den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar