lördag 18 juli 2009

Färgborttagning

Lampan var rejält rostig, och spännande nog inte svart som jag hade trott från de bilder jag sett på andra rexar, utan samma röda som på resten av hojen.

Lampan ska bli plåtren, så jag kan fixa lite bucklor och grundmåla den.
Det finns fina färgborttagninspreparat i handeln, men affären hade redan stängt här ute när jag satte igång, så jag fick blanda en egen sörja.

Recept för färgborttagnings medel:

Du behöver följande.
  • 1 dl havregryn
  • 1dl kaustiksoda / propplösare
  • 3 dl vatten
Gör så här
Koka en lös havregrynsgröt, så att den är rätt så rinning.
Blanda i kaustiksodan.

Sådärja! Bara till att kleta på! Gröt konsistensen ser till att kaustiksodan ligger kvar på lacken och verkar. Låt det ligga på någon timme eller två. Kanske mer.



Tänk på att vara försiktig! se till att inte få något på dig, och var utomhus även när du blandar ihop sörjan. Läs varningen på kaustiksodan! Använd handskar!

Skölj sedan bort geggan och beskåda en plåtren detalj. Nåja. du kanske måste ta fram stålborsten och borsta lite också.

Sådär. Klart för lite spackling, och lite slipning för att få bort lite där det rostat ordentligt, och jämna ut bucklorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar