söndag 19 juli 2009

avmontering av tank



Tanken satt fast med två bultar, med bricka och fjäderbricka under muttern.
För att få loss tanken behövde man skruva bort ett rör som sammanband tankens två halvor.
tiotusen mygg biter mig medan jag håller på. Vad är det för skitsommar i år?

Lite bilder på tanken så jag har något att gå efter när jag lackar om den senare.
Skulle vara bra om någon visste exakt vilka färger den ska ha. Jag har hittat lite bilder på renoverade rex roadmaster på nätet så jag vet att det finns folk där ute som vet vilka färger den ska ha. Släng en kommentar i till detta inlägg om ni vet färgkoderna, eller de färgkoder ni har använt.


Jag kommer att ta lite smörpapper och kalkera av så den blir likadan sen.

3 kommentarer:

  1. Hejsan, har en Rex Roadmaster som tyvär är ombyggd med nån motor som heter Deba(går inte att hitta info om den nånstans!), skumt avgas, sadel som är nedflyttad samt att tanken var sönderrostad så en reserv tank är svetsad inuti den gamla! Om du har några grejor över får du gärna skicka ett mail på jgy0226@hotmail.com

    Mvh Jonathan

    SvaraRadera
  2. Hejsan martin!
    vi är ett par som bor i mariestad, vi har en rex roadmaster -50 som vi köpte av en vägkrogs ägare ,då motorcyckeln hängt som decoration i taket på vägkrogen i 10 år...vi ska nu börja renovera den, det blir en total renovering, omlackning mm.

    den är komplett men som du förstår så måsste vi gå igenom den en hel del.
    våran är svart med silver detaljer, tror att den tillverkades i två olika färgkombinationer.

    martin ( som är hanen i vårt par) =) hans pappa har ett as bra bad, ett bad som man kan lägga ner alla delar i och så efter en dag eller så så tar man upp dem o då äär de helt rena från färg och rost... mkt effektift och roligt...vi ska plocka ner våran i molekyler och "bada" allt som går att bada ( vissa metaller går inte att bade, badet "äter" upp dem...men vanlig plåt och järn går utmärkt=) martin är mekaniker och skruvar mycket, så det blir nog inga problem, jag (lina) får vara med och små fixa o rengöra =)
    om du har några funderingar eller frågor så kan du säkert fråga martin om dom...skadar ju inte att höra me andra=)

    vi har en gammal vespa från 64 oxo, den håller vi på o ren motorn på nu, sen nästa vinter så ska vi totalrenovera den oxo...vet inte riktigt när vi börjar med rexen men det är ju alltid lite småpill på gång=) kul att du bloggar, vi följer med iver din blogg=)

    mejla gjärna: sparcling@spray.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt kul!!
      Lägg gärna upp bilder! hade varit roligt att se!

      Radera