lördag 4 juli 2009

Helgpyssel!

Började helgen med att inspektera den inköpta reservdels rexen.
Ljuddämpare och avgasrör, nytillverkade och fina utan någon repa.

Sedan började jag kolla på reservdelarna. Det var en extra förgasare från villiers. Lite större. Kanske något man kan ha och trimma den med kanske? Nja inget för mig. Men en förgasar nål och lite annat smått och gott fanns.

Fotpinnarna som på ladans rex (altså den jag ska restaurera) satt fast med en mutter, satt fast med en mutter på reservdelsrexen också, Men ovanpå det hade man lagt en svetsfog. Kan altså inte få bort höger fotpinne från reservdelsrexen utan att kapa loss den med en vinkelslip.

Får kanske göra det och sedan borra ett hål gänga upp hålet, och skruva ner en bult. Kapa bult skallen och sedan gänga så jag kan få på en mutter. Vi får se. Det finns nog någon som förstår vad jag menar och som kan tipsa. om hur man gör på bästa sätt.

Tog loss toppen och kollade på reservdelsrexens motor. Fin och snygg inuti vad jag kan se. Ingen rost, och kolven åkte upp och ner mjukt och fint när jag snurrade på svänghjulet.

Tog och mekaniskt avlägsnade rost från kicken så den blev fin och metallisk igen utan en massa brun rost. Ska polera den lite mer sedan.


Tog fett (fiskarsmorning eller vad det heter) och smörjde in lädret på bönpallen så att det inte torkar och spricker. Det har stått i en lada i 45 år, så det mår nog bra av lite fett.

1 kommentar:

  1. Det fanns tydligen ett "trimningstillägg" när det begav sig, kanske den förgasaren är något från det paketet?
    /P

    SvaraRadera