söndag 12 juli 2009

Ren förgasare

Så har förgasaren och luftfiltret blivit rena och snygga.
Jag har plockat isär förgasaren tio tusen gånger, ultraljudstvättat den minst 3 gånger!

När jag plockade isär den första gången, så rann en tjock illaluktande sirap ut ur den. Antagligen så har bensin runnit ner i den, bensinen har avdunstat men lämmnat kvar oljan, mer bensin har avdunstat etc etc, till den blivit fylld med olja. Oljan har sedan på 40 år polymeriserats och blivit mörkbrun, tjock, och vedervärdig.

Jag plockade isär den steg för steg och satte ihop den igen, så att jag skulle lära mig hur den satt ihop innantill. Det var inte särskilt komplicerat. Några fjädrar ville sprätta iväg när man skruvade av toppen. Fjädern som håller gasen, samt en fjäder som kontrollerar nålventilen var det som ville fara iväg.

Var skaffar man packningar? Alla gamla packningar som satt i förgasaren var väldigt hårda och spröda, så jag måste byta dom mot nya.


Alla delarna hammnade i ultraljudstvätten. Det var fortfarande skitigt när jag tog upp det, men en hel del gammalt jox hade fallit av. Vattnet var knappt genomskinligt längre. Det var bara att byta vatten, och i med lite diskmedel för att bryta ytspänningen, och köra igen, och igen, och igen.

Hela förgasaren verkar vara gjord i mässing. Åt minstonde började det blänka av mässing överallt. Allt visserligen till en början täckt av någon oljeavlagringsgrej som hade torkat och som inte försvann. Men jag lade allt i lite citronsyra i någon timme och borstade lite med en liten pensel, och vipps blänkte allt igen.

Sen tvättade jag allt i ultraljudstvätten igen, så att det inte skulle ligga kvar citronsyra någonstans.

Nu är förgasaren fin och vacker. tillochmed bränslefiltret (gjort av någon sorts kopparnät) är rent och blänker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar