söndag 5 juli 2009

Förgasaren tas av

Tänkte börja med att ta loss förgasaren och rengöra den.


Klippte av vajern till choken, och gasen. Vajern i mitten var till choken, den andre till gasen.
Lossade bränsleslangen från någon form av bränslekran under tanken.


Skruvade loss förgasaren genom att lossa på en mutter till en slangklämma av något slag. Den gled av mjukt och fint. Rejält oljig och skitig var den.



Jag lade förgasaren i en bigpack glasslåda fylld med diesel och penslade den ren från skit. Luftfiltret försökte jag blåsa rent med kompressorn inifrån och ut (blåsa på utsidan pressar väl bara in skiten mer kan jag tänka). Luftfiltret satt fast med liknande slangklämma som förgasaren satt fast i motorn med.
Biten plastslang/gummislang var rejält torr och hård. Den får bytas mot ny. Samma gäller väl alla packningar i förgasaren. Ska bli intressant att plocka isär sen. Har hittat sprängskisser på förgasare och motor på nätet http://www.isdm.co.uk/villiersinfo/Aselect_carb.htm tack vare Joakim Sund!

Fri från skit. (på utsidan i alla fall)


I veckan blir det ultraljudstvätt, och bortpolering av lite rost från luftfiltret.

2 kommentarer:

  1. Hej Martin,
    Wiren i mitten är till trotteln (gasen) och den andra wiren är till nålen, vilken äro ställbar medelst ett reglage på styret.
    Motorn verkar vara en 6E (1948-53)
    Mvh, J.S.

    SvaraRadera
  2. Hej. Knappen, eller vad man ska kalla det, vet du vad den är till för?

    SvaraRadera